پشم شیشه

تومان1,770

تومان1,770 به ازای هرمترمربع

در انبار موجود نیست

افزودن به لیست دلخواه

الف) مواد اولیه:

موار اولیه مواد تشکیل دهنده عایق پشم شیشه  و درصد ترکیب آنها به شرح زیر می باشد:

سیلیس

کربنات سدیم

دومولیت

فلدسپات

براکس

سنگ آهن

کربنات باریم

سولفات سدیم

44

18

11

12

7

4

3

1

میزان خلوص مواد اولیه نقش بسیار موثری در کیفیت الیاف پشم شیشه تولیدی دارد.

ب) الیاف پشم شیشه

پشم شیشه از الیاف بسیار نازک با انعطاف پذیری بالا تشکیل گردیده است که تعداد بسیار زیادی از این الیاف در پروسه تولید پشم شیشه به یکدیگر تافته شده و بصورت یک لایه عایق پشم شیشه با طول و عرض و ضخامت تعریف شده با روکش های مختلف به بازار عرضه می گردد.

در واقع به هم تافتگی این الیاف سبب ایجاد حفره های بسیار زیادی در پشم شیشه می گردد که این حفره ها با حفظ هوا در خود، ماهیت عایقی را در پشم شیشه بوجود می آورند.

ضخامت این الیاف بر حسب میکرون (0/001میلیمتر) اندازه گیری می شود.

هر چه الیاف پشم شیشه دارای طول بیشتر و ضخامت کمتری باشند، عایق پشم شیشه نرم تر و انعطاف پذیرتر خواهد بود.

در حالت استاندارد الیاف پشم شیشه باید بین 3/2 الی 6/4 میکرون ضخامت داشته باشد، که در این حالت الیاف کاملا انعطاف پذیر و دارای قدرت ارتجاعی بالایی می باشند و به دلیل عدم شکنندگی، حفره ها بین الیاف آسیب ندیده و عایق سالیان متمادی خاصیت عایقی خود را محفوظ می دارد.

در صورتیکه ضخامت الیاف پشم شیشه بالاتر از 6/4  میکرون باشد پشم شیشه بدست آمده از الیاف خشن و شکننده خواهد بود که پس از مدت کوتاهی الیاف خرد شده، حفره های بین الیاف تخریب و عایق پشم شیشه دچار افت ضخامت گردیده و خاصیت عایقی خود را از دست می دهد.

بزرگترین نشانه این نوع پشم شیشه، ایجاد گردوخاک زیاد در حین کار می باشد.

توجه مهم (1):

با ملاحضه جدول مواد اولیه مشاهده می گردد که بر خلاف تصور عموم آزبست (پنبه کوهی) که ماده ای سرطان زا است به هیچ عنوان در تولید پشم شیشه بکار برده نمی شود. در واقع الیاف شیشه و آزبست هیچگونه ارتباطی با یکدیگر نداشته و در سرتاسر دنیا عایق های معدنی به عنوان پر مصرف ترین عایق ها شناخته شده اند.

طبق تحقیقات و اطلاعات ارائه شده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان International agency of research cancer که زیر مجموعه سازمان بهداشت جهانی W.H.O می باشد، نقش مواد مختلف در بروز سرطان در انسان به 5 گروه تقسیم شده که آزبست (پنبه کوهی) در گروه اول به عنوان (عامل سرطان زا) شناخته شده است.

در حالیکه پشم شیشه در گروه چهارم و هم ردیف با چای و کافئین به عنوان (عامل غیر قابل طبقه بندی) در سرطان انسانی قرار دارد.

توجه مهم (2):

در کلیه استانداردهای بین المللی، عکس العمل عایق پشم شیشه در برابر آتش از 2 بعد مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

1-    مشارکت در آتش سوزی:

پشم شیشه (پایه سیلیس)، بر خلاف عایق های گروه پلی یورتان و پلی استایرن (پایه کربن)، در آتش سوزی مشارکت ندارد.

درصورتیکه شعله ور شدن عایق های پایه کربنی در هنگام آتش سوزی، باعث متصاعد شدن گازهای سمی دی اکسید کربن، مونواکسید کربن و سیانید هیدروژن میگردد که به مراتب خطرات بیشتری نسبت به خود حریق داشته و موجبات  خفگی و مرگ سریع ساکنین را فراهم می سازد.

2-    مقاومت در برابر آتش:

در مجموعه عایق های مورد استفاده در سازه ها، عایق های معدنی مقاومت بسیار زیادی در برابر آتش سوزی داشته و نه تنها در سرعت افزایش دامنه آتش مشارکت نمی نمایند، بلکه تاخیر قابل توجهی نیز در گسترش آتش بوجود می آورد.